Kontrakter samt salgs- og leveringsbetingelser
Har din virksomhed styr på sine rettigheder og forpligtelser? En virksomheds succes eller fiasko afhænger i høj grad af, om man har styr på rettigheder og forpligtelser over for kunder og leverandører. Det gælder om at tænke langsigtet og se problemerne, før de opstår.
De fleste virksomhed kommer på et tidspunkt ud i problemer, og de bedst forberedte klarer sig bedst.
At få tilfredse kunder og leverandører kræver, at begge parter kender hinandens forventninger, muligheder og begrænsninger. Dette gøres bedst ved skriftlige aftaler, som dermed kan være en af grundstenene for, at en sund virksomhed overlever på lang sigt.
En virksomheden bør som minimum have styr på sine standardkontrakter, herunder salgs- og leveringsbetingelser samt samarbejdsaftaler med leverandører og større faste kunder. Derudover bør en virksomhed have styr på sine rettigheder og forpligtelser ved alle større anskaffelser eller salg af anlægsaktiver, herunder maskiner, biler og fast ejendom.
Når en virksomhed har aftalt at sælge eller købe en vare, er virksomheden naturligvis bundet af aftalens indhold. Det er dog ligeledes nødvendigt at have styr på eller viden om reglerne i købeloven, produktansvarsloven samt øvrige danske og evt. udenlandske love.
Det er fx nødvendigt at være opmærksom på, at enhver forsinkelse ved varernes levering i en aftale mellem to virksomheder som udgangspunkt anses for at være så væsentlig, at den giver køberen ret til at annullere købet. Dette forhold kan parterne naturligvis ændre i en aftale, men det kræver som udgangspunkt, at parterne er klar over reglens eksistens.
En mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig aftale. Det er dog at bevismæssige årsager vigtigt at aftalerne indgås skriftligt, og at man er helt sikker på, hvad man forpligter virksomheden til. Hvis der efter en aftales indgåelse, sker ændringer i aftalen, er det ligeledes vigtigt, at dette sker skriftligt. På samme måde er det vigtigt altid gøre indsigelser skriftligt.
Mange virksomheder har udfærdiget et sæt salgs- og leveringsbetingelser, som skal regulere forholdet til kunderne. Salgs- og leveringsbetingelserne angiver fx hvor længe man er bundet af et tilbud, garanti og ansvarsfraskrivelser, forsinkelse, hvor og hvordan betalingen skal finde sted, samt hvordan og i hvilken kvalitet produkterne skal leveres.
Alle virksomheder bør med jævne mellemrum gennemgå sine salgs- og leveringsbetingelser for at sikre sig, at de stadigvæk er i overensstemmelse med lovgivningen, og at de på en fornuftig måde afbalancer virksomhedens interesse i at begrænse ansvar og risiko mest muligt og samtidigt give virksomhedens kunder tillid til de leverede produkter. En sådan revision foretages bedst af virksomhedens advokat, som også kan sikre et samarbejde med virksomhedens forsikringsselskab, da sammenhængen mellem forsikring og ansvar nødvendigvis skal være afklaret.
Mange virksomheder gør desværre alle ovennævnte ting selv, men virksomhederne bør både ved selve aftaleindgåelsen og ved eventuelle konflikter henvende sig til en advokat med kommerciel erfaring. Det gælder om at tænke langsigtet og se problemerne, før de opstår.
Såfremt problemerne er opstået, er det vigtigt, at man kender sine rettigheder og forpligtelser, da det er den eneste måde, som kan sikre en effektiv løsning af konflikten, og som måske også kan redde et tidligere godt og langt samarbejde.
Få hjælp nu. Ring til Mangor Advokaterne på 29 80 87 91.
Få professionel hjælp
Få styr på kontrakterne, rettigheder og forpligtelser, og undgå problemer.
Udfyld formularen, så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt.