Virksomhedsoverdragelse
På trods af dette vælger mange en overdragelsesaftale, der er yderst kortfattet og udarbejdet uden professionel rådgivning. Ofte genbruges en aftale, som der ligger i skuffen fra en tidligere transaktion. Desværre fører det oftere til flere problemer, end den løser.
Hvorfor er det nødvendigt med en overdragelsesaftale?
Der er naturligvis mange fordele ved at have en overdragelsesaftale, der fastlægger rammerne for overdragelsen, men den vigtigste fordel er nok, at en aftale kan klarlægge, hvad I reelt overdrager og under hvilke betingelser. Det kan især blive en fordel, hvis I efterfølgende bliver uenige om nogle forhold.
Hvad kan ellers være relevant?
I mange tilfælde vil en køber af en virksomhed gerne have lov til at gennemgå virksomhedens vigtigste aftaler. Det kaldes også en due dilligence. Hvis det ikke er muligt, vil køberen ofte have sælgeren til at afgive en række garantier om virksomhedens forhold. I sådan en situation er det særligt vigtigt at have en advokat med til udarbejdelsen af disse.
Derudover kan det også være relevant at kigge på, hvorvidt salget af virksomheden skal ske som salg af ejerandele i virksomheden eller som salg af enkelte eller alle aktiverne. I den forbindelse er det også vigtigt at kigge nærmere på de skattemæssige konsekvenser og en optimering af de skattemæssige forhold.
En overdragelse af en virksomhed er som beskrevet en kompliceret sag, som kræver juridisk rådgivning på højt niveau uanset om, du er køber eller sælger.
Få hjælp til virksomhedsoverdragelse
Udfyld formularen, og få professionel hjælp med din advokatopgave.
Vi kontakter dig hurtigst muligt.